Contact en informatie aanvraag De Kaap Reizen op Facebook

De Kaap Reizen op Facebook

Bekijk onze Facebookpagina

Direct meer informatie?

Vraag vrijblijvend meer informatie aan voor de diverse (maatwerk)mogelijkheden die De Kaap Reizen u kan bieden.

Vrijblijvend aanvragen

(juli/augustus 2012) Walter, Anita, Carmen, Coen en Laura Ensink / 24 daagse “Natuurlik Baie Mooi” privé maatwerk reis

• Juli/Augustus 2012
  • 24 daagse “Natuurlik Baie Mooi” privé maatwerk rondreis
  • 21.07.’12 t/m 13.08.’12

Walter, Anita, Carmen, Coen en Laura Ensink maken kennis met Zuid-Afrika
Van 21 juli tot 13 augustus 2012

We wilden een bijzondere reis maken met ons hele gezin. En dat is gelukt!

We vliegen met de Emirates via Dubai naar Johannesburg. Prima luchtvaartmaatschappij, goede verzorging onderweg en iedereen vermaakt zich uitstekend. Ook de binnenlandse vlucht van Durban naar Port Elisabeth is goed geregeld. Net als de reis van Kaapstad via Dubai terug naar Dusseldorf.

De overnachtingadressen zijn goed gekozen door Hans. Een aantal overtreffen al onze verwachtingen. Denk aan Hazyview, Piet Retief, St. Lucia, Buffelsdrift en De Kelders. Alle gastheren/vrouwen zijn bijzonder hartelijk en gastvrij. We zijn echt in de watten gelegd.
Het is erg bijzonder dat je ’s ochtends gewekt wordt door apen die ontbijten in de tuin, dat je ’s avonds niet rond moet wandelen omdat je nijlpaarden tegen kunt komen, of dat je buiten douchet terwijl je de hippo’s en vogels hoort in de waterplas naast je.

Vooral de eerste dagen is het even wennen in het verkeer. Mensen (volwassenen en kinderen) lopen en fietsen gewoon langs de kant van de weg, net als koeien en bobbejanen. Auto’s afgeladen vol met van alles en nog wat, pothole’s, waarschuwingen voor high accident zone of high criminal zone. Er is van alles te zien. En dan hebben we het nog niet eens over het fantastische landschap. Dat wisselt van de stad tot prachtige vergezichten, bergen, rotsen, bomen, platgebrande gebieden, plantages (bananen, ananas, macadamia enz.), steenkoolmijnen, watervallen, kleurrijke dorpen, wijngaarden, bloemen enzovoorts. De diversiteit van kleuren is enorm: intens rood, geel, groen. En dat in de winter… Voor ons was dit een perfecte tijd om te reizen: de kinderen hebben dan langer vrij van school. De temperatuur is overdag tussen de 16 en 20 graden; perfect om actief te zijn. ’s Nachts koud, dus lekker slapen. En, heel belangrijk, in de wildparken is het groen maar niet teveel begroeid.

In de wildparken hebben we daardoor veel dieren gezien, waaronder de Big Five. Het meest indrukwekkend waren de neushoorns bij de ochtendsafari, de luipaarden, de leeuwen, de olifant (een gigantisch bul) die we een tijdje achtervolgd hebben en de kudde olifanten die aan het badderen was. Af en toe stokt je adem als je zo’n prachtig dier ziet in zijn/haar eigen omgeving. Of een bijzonder vergezicht zoals in Olifantskamp. Je merkt dat het voorjaar wordt. Er zijn al jonge dieren en de planten beginnen uit te lopen.

Hans vertelt onderweg erg veel over de geschiedenis van het land, de cultuur, de beziens- en wetenswaardigheden. Zo leren we veel van de steden, de mensen die er wonen, het land in het algemeen, de wildparken en de dieren die er leven. In Shakaland maken we kennis met de trotse Zulu’s.

In de plaatsjes hebben de winkeltjes natuurlijk een magische aantrekkingskracht. Bijzondere dingen die we gezien hebben: prachtig houtsnijwerk, blikken figuurtjes, kralen, maskers, mooie lokale producten in de farmstals en natuurlijk de ‘willywarmers’.
Als we voor het eerst het strand zien is het een feestje. Lekker uitwaaien.
Dat geldt niet voor de kennismaking met de township. Erg indrukwekkend voor ons allemaal. Het is absoluut anders dan we vooraf gedacht hadden. Er staan krotten maar ook redelijke huisjes, naast de modderpaden ook een aardig wegennet en heeeel veel kappers. Net als kinderen… Goed om eens te zien.

In het Knysna Elephantpark hebben onze kinderen de dag van hun leven: we gaan olifanten voeren en daarna mogen zij er op rijden. Een geweldige ervaring! Zowel voor hen als voor ons.
Bij de struisvogels pakt Coen weer zijn kans en hij maakt een ritje. Erg grappig.
De Gardenroute en Wijnroute voeren ons richting de Westkaap. Hans vindt dat we in oktober/november terug moeten komen. Dan zijn de routes prachtig met de vele kleuren van de bloemen en de rode steen van de rotsen is dan echt rood. Wie weet ooit eens…
Via de Kelders, waar Sue een heerlijke Bobotie heeft geregeld, gaan we naar Kaapstad. Ons reisdoel voor de laatste dagen.
Het schiereiland Peninsula is werkelijk prachtig.
We bezoeken Boulder’s Beach, komen langs een Shark Spotter en bezoeken natuurlijk Kaap Punt en Kaap de Goede Hoop. Chapman’s Peak Drive is een must. Onderweg zien we een walvis en een feestmaal voor de meeuwen en zeehonden. Tijdens de rit vertelt Hans volop over de omgeving en de geschiedenis. Boeiend.

Op de Tafelberg liepen we echt even met ons hoofd in de wolken. Prachtige uitzichten; in één woord adembenemend. De botanische tuinen van Kristenbosch zijn zelfs in de winter mooi. Al moet je in de zomer beslist met picknikmand en kleed terugkeren.
In Kaapstad zelf brengen we een bezoek aan Kasteel Kaap de Goede Hoop, the Slavelodge, de catheraal van Desmond Tutu en het Two Oceans Aquarium. Natuurlijk moeten we langs het voetbalstadion en komen we in The Waterfront.
In het aquarium maakt Carmen een duik in het grote bassin, met instructeur hoor. Hierin zwemmen drie haaien, een supergrote rog, een reuzenschildpad en vele andere vissen. Spannend! Een haaietand is haar trofee.

En dan tenslotte het eten… Nou, dat smaakt in Afrika heerlijk. Er is voor elk wat wils. De kingklip is een heerlijke vis, springbok is aan te bevelen en de meer bekende gerechten zijn over het algemeen prima. Eten bij de Spur is ook goed. Alleen als je er onbeperkt ribbetjes en vleugels mag eten raden wij je aan iets anders kiezen… Al met al moesten we wel weer op ons gewicht letten na de vakantie.

Met zo’n gezin op pad is toch anders dan met alleen volwassenen. Ieder wil iets zien, bekijken en/of doen. Over het algemeen is aan ieders wensen voldaan. Hans en Evelyn (die de laatste dagen ook met ons opgetrokken heeft) jullie hebben voor een onvergetelijke reis gezorgd. Daarvoor heel hartelijk dank.
We denken met veel plezier en warmte terug aan Zuid-Afrika en willen het liefste vandaag nog weer terug.

Oh ja, en al die foto’s, dat is toch nog een heeeele klus, maar wel een prachtige herbeleving. We verheugen ons al op je filmverslag.
Dus als tip om mee te nemen: minimaal 2 camera’s, verrekijker(s) voor beide kanten van de bus en voldoende geheugenkaartjes of filmrolletjes (ha, ha). Vooral deze tijd van het jaar is laagjeskleding en een dikkere jas voor de ochtendsafari geen overbodige luxe.

We wensen iedereen die met de Kaap Reizen op vakantie gaat net zoveel plezier toe als wij hebben gehad.